Stöd och hjälp
Behöver du eller din familj hjälp och stöd med att lösa problem som ni har svårt att lösa på egen hand?
Det finns olika former av stöd och hjälp som kan hjälpa dig att komma vidare. Ofta kan du få hjälp i din hemmiljö eller närmiljö, men ibland kan det vara bättre att få byta miljö under en tid. Vi arbetar tillsammans med dig och din familj för att hitta lösningar till de problem som uppstått.
Hur får jag hjälp?
Du är välkommen att ringa eller mejla oss och ställa dina frågor. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på denna sida. Du har möjlighet att vara anonym. Vill du vara anonym är det viktigt att du inte säger vad du heter, var du ringer ifrån, din e-postadress eller barnets namn.
När du kontaktar oss får du träffa någon av våra socialsekreterare för information om vilket stöd och vilken hjälp vi kan erbjuda. Om du önskar fortsatt kontakt gör vi tillsammans en noggrann utredning för att ta reda på vilket stöd som passar dig bäst. Det måste alltid tas ett formellt beslut innan stödet blir godkänt.
Är du missnöjd med beslutet kan du i de flesta fall överklaga. Kontakta oss så berättar vi hur du överklagar. Vi hjälper dig om du har svårt att göra det själv.
Vårt stöd kostar dig ingenting och vi har tystnadsplikt.
Akut hjälp efter kontorstid
Behöver du akut hjälp i en nödsituation och inte kan vänta till närmaste vardag ringer du till SOS Alarm, telefon 112. Beroende på vad ärendet gäller kommer SOS-operatören att förmedla rätt hjälpinsats.
Den sociala beredskapen tar emot ärenden från andra myndigheter, till exempel polisen, som är så pass akuta att de kräver omedelbart agerande.
Relaterade länkar
Kontakter
-
Stöd och hjälp
Besöksadress
Obokade besök: Växjö kommuns kontaktcenter, Norra Järnvägsgatan 7, Växjö
Bokade besök: Sandgärdsgatan 26 C, Växjö
Övrigt
Kontaktcenter: Måndag-fredag, klockan 07.30-16.30
Sandgärdsgatan: Måndag-torsdag klockan 09.00-12.00 och 12.45-16.30, fredag klockan 09.00-12.00 och 12.45-16.00